Personeelstekort? 4 tips voor het vangen van jong talent!

Geplaatst op:
Geplaatst door: Daan van Dooren

Een van de grootste uitdagingen waarmee veel bedrijven momenteel worden geconfronteerd, is het tekort aan personeel. Dit dwingt hen actief nieuwe medewerkers aan te trekken en, niet te vergeten, het huidige personeelsbestand te behouden. Personeelstekort leidt niet alleen tot lagere prestaties, maar legt ook extra druk op het bestaande personeel, dat kan resulteren in verzuim of zelfs het vertrek van waardevolle werknemers. Gelukkig is er een overvloed aan jong talent beschikbaar.

Hoewel bedrijven vaak de voorkeur geven aan ervaren werknemers, kunnen jonge talenten van onschatbare waarde zijn. Benieuwd naar waarom en hoe je hen kunt aantrekken? Blijf dan lezen.

Waarom is jong talent belangrijk?

Recent afgestudeerden hebben meestal beperkte werkervaring en mogelijk slechts een paar stages op hun CV. Dit gebrek aan ervaring kan voor veel bedrijven een struikelblok vormen bij het overwegen van investeringen in jong talent. Echter, het kan juist heel voordelig zijn om te investeren in de jeugd.

Jonge professionals zijn enorm flexibel en kunnen zich gemakkelijk aanpassen aan de behoeften van een organisatie. Bovendien zijn pas afgestudeerden vaak op zoek naar kansen om zich te bewijzen. Dat betekent dat ze gemotiveerd zijn om hard te werken en zichzelf te blijven ontwikkelen. Als werkgever kun je profiteren van deze situatie door hen waardevolle kansen te bieden, waarvoor ze dankbaar zullen zijn en bereid zijn zich volledig in te zetten.

4 tips voor het aantrekken van jong talent

1. Bereikbaarheid

Organisaties moeten zichzelf aantrekkelijk presenteren om jong talent aan te trekken. De eerste stap is het benutten van online kanalen, waar jongeren vaak te vinden zijn. Het is belangrijk om te weten op welke specifieke platforms de jongeren actief zijn die je wilt bereiken.

Facebook, TikTok, Threads, elk social medium heeft verschillende type gebruikers die daar de meerderheid vormen. Kies eerst voor welk opleidingsniveau en welke demografie je wilt gaan en baseer daarop jouw social media platform keuze(s).

Naast online aanwezigheid biedt ook de offline wereld mogelijkheden om talent te ontmoeten. Een manier is om contact te leggen met hogescholen of universiteiten en samenwerkingsmogelijkheden te verkennen. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van interessante seminars en workshops voor studenten, waardoor ze op een interactieve manier in contact komen met jouw organisatie.

2. Ontwikkelingsmogelijkheden

Ontwikkelingsmogelijkheden zijn essentieel voor jong talent. Een organisatie die trainingen, mentorschap en loopbaanontwikkeling aanbiedt, zal vaker de voorkeur krijgen. Zorg ervoor dat projecten uitdagend genoeg zijn voor jouw jonge medewerkers en dat er een duidelijk carrièrepad is uitgestippeld, zodat het talent (en de hele organisatie) weet waar ze aan toe zijn.

3. Verwachtingen

Jonge professionals geven de voorkeur aan een positieve en ondersteunende werkomgeving. Het is belangrijk om een cultuur van respect, diversiteit, inclusie en samenwerking te bevorderen. Het werkaanbod moet voldoen aan de verwachtingen van de jongere generatie. De beste manier om te ontdekken wat zij denken is door het simpelweg te vragen! Ga open gesprekken aan met ruimte voor eerlijke feedback. Hoe eerder jullie inzien wat de ander wenst en verwacht, hoe sneller er een mooie samenwerking kan ontstaan.

Jong talent hecht veel waarde aan een goede balans tussen werk en privéleven. Organisaties die flexibele werkuren, thuiswerkmogelijkheden (incl. bureaustoel en computerschermen) en andere voordelen bieden die bijdragen aan een gezonde balans, hebben een voorsprong bij het aantrekken van jong (en tegenwoordig ook ouder) personeel.

4. Binden

Wanneer je jong talent wilt aantrekken en behouden is het essentieel om te erkennen dat zij mogelijk andere waarden en prioriteiten hebben dan oudere generaties.

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor jongeren (en iets waar oudere generaties van kunnen leren). Potentiële werkgevers worden hier ook op beoordeeld. Er wordt tegenwoordig meer gekeken naar reputatie, secundaire arbeidsvoorwaarden en thema’s zoals duurzaamheid bij het selecteren van een werkgever. Werknemers willen zich verbonden voelen met een organisatie die zich inzet voor MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen). Als je die term nog niet kent, onthoudt hem! Je zal je deze nog veel vaker tegenkomen. Klik hier als je meer wilt ontdekken over MVO en hoe jouw bedrijf hiermee kan scoren.

Een strategie voor succes

In een tijd waar jong talent belangrijk is voor de groei van organisaties, is het van belang om te letten op hoe je deze generatie aantrekt. Door te investeren in een aantrekkelijk werkaanbod dat inspeelt op de verwachtingen van jonge professionals, kunnen organisaties zich positioneren als aantrekkelijke werkgevers. Met deze aanpak kunnen bedrijven niet alleen waardevol personeel behouden en concurrerend blijven op de arbeidsmarkt, maar ook een veerkrachtige en dynamische werkkracht opbouwen die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf wekelijks op de hoogte van onze nieuwste blogs!

Bekijk hier onder al onze vacatures!

Meer interessante artikelen

Geplaatst op:
Geplaatst op:
Geplaatst op:
Geplaatst op:
Geplaatst op:

Op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures?

Volg ons op social media en blijf op de hoogte!