Mentale gezondheid en werkgeluk

In dit artikel besteden we wat extra aandacht aan mentale gezondheid. Een onderwerp waar nog (te) weinig over gepraat wordt terwijl ruim 4 op de 10 mensen eens in hun leven te maken heeft met psychische problemen. Een stichting die veel aandacht besteed aan mentale gezondheid is stichting Jobcoaching Nederland. Wij werken al 12 jaar samen met stichting Jobcoaching Nederland. Stichting Jobcoaching Nederland werkt volgens het vijf P-principe: 

  • Plezier: plezier in je werk is de motivatie tot succes;
  • Persoonlijke aandacht: door te luisteren naar werknemer en werkgever worden aandachtsgebieden gehoord;
  • Praktische begeleiding: toepassing handige en bruikbare coachings- en hulpmiddelen om te werken aan verbeter- en ontwikkelingspunten;
  • Prestatiebereik: werken naar maximale haalbaarheid en tevredenheid;
  • Participatie: deelgenoot zijn in de arbeidsmarkt.

Noortje (34) wordt al jaren begeleid door Jobcoaching Nederland en hierdoor heeft ze een grote groei door kunnen maken in zowel werk- als privésfeer.

Van onbewust onbekwaam naar bewust onbekwaam

“Ik heb in het verleden veel geworsteld met wie ik ben en hoe ik ben. Toen ik de diagnose van autisme kreeg zag ik zelf vooral de negatieve kanten. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik, ondanks dat ik best sociaal ben, ik op sociaal gebied niet altijd even handig ben. Ik merkte dat ik me heel erg op één ding kon focussen, waardoor ik de rest miste. Ik heb Francoise een aantal jaren als coach en ze is altijd super behulpzaam. Zij maakte inzichtelijk voor mij wat er in de eerste instantie niet lukte. In het begin was ik onbewust onbekwaam; ik wist dus niet wat mijn zwakke punten waren. Je werkt er dan samen naartoe om bewust onbekwaam te worden. Ofwel: je wordt je bewust van je zwakke punten zodat je de kans hebt om daar iets mee te doen en in te groeien.”

Blue And Green Minimalist Simple Life Tips Graph 3
Schema Jobcoaching Nederland

Ik heb enerzijds geleerd te herkennen wat ik niet kon zodat ik daar bewust mee om kon gaan. Daarnaast heeft iedereen zwakke punten en hoewel die van mij misschien iets meer naar boven komen dan bij anderen, komen mijn sterke punten ook meer naar boven. Ik zie nu dat wie ik ben, dat dat een enorme kracht is en dat anderen er blij mee mogen zijn dat ze daar gebruik van mogen maken.”

Grenzen herkennen

Het herkennen van je eigen grenzen is een cruciaal aspect voor een goede mentale gezondheid. Veel mentale problemen ontstaan namelijk doordat we over onze eigen grenzen heen gaan en zo werk je bijvoorbeeld een burn-out in de hand. Dus; wat zijn de signalen waaruit ik waarneem dat het te veel wordt of te druk is geweest en hoe kan ik dat beter balanceren.

Tevreden zijn met minder

Ik was altijd geneigd om alleen maar voor een 10 te gaan, dan was mijn dag pas goed. Zij heeft me geholpen in te laten zien dat als mijn dag een 7 was geweest, dat ie dan goed genoeg was. Het is maar werk, dan houd je thuis wat energie over. Meerdere dagen achter elkaar een 7 hebben maakt juist dat je energie over houdt om groei door te kunnen maken en dat de dalen wat minder zijn. Waardoor ik nu een aantal jaar verder uiteindelijk veel meer op het werk heb bereikt dan dat ik ooit had kunnen bereiken als ik alleen had willen pieken.”

In zowel je privé leven als in je werk is het belangrijk om te focussen op de dingen die wel kunnen en wel goed gaan, in plaats van de dingen die niet lukken. Het is een omslag in jouw hele manier van denken en soms kost het tijd erachter te komen wat nou precies jouw sterkte en zwakke punten zijn. Echter, wanneer je het ziet en dit beheerst zul je zien dat je geluksgevoel zal stijgen en je mentale gezondheid er beter van wordt.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf wekelijks op de hoogte van onze nieuwste blogs!

Bekijk hier onder al onze vacatures!

Meer interessante artikelen

Geplaatst op:
Geplaatst op:

Op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures?

Volg ons op social media en blijf op de hoogte!