Wat is Employer Branding; 3 hoofd richtlijnen

Waarom Employer Branding belangrijk is voor jouw bedrijf

Hoe maak ik mijn bedrijf aantrekkelijk voor nieuw personeel? En hoe zorg ik ervoor dat ik opval tussen alle andere bedrijven? Vragen waar iedere ondernemer, recruiter en HR adviseur mee worstelt. We weten inmiddels dat alleen een aantrekkelijk salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden niet genoeg meer zijn. Employer branding is dan ook niet voor niets het buzzwoord van de laatste jaren. Maar wat is employer branding en wat kun jij er mee?

Betekenis Employer branding

Er is meer dan één uitleg van employer branding te vinden. Maar waar het in de essentie op neerkomt is het de branding van je bedrijf richting (potentiele) werknemers. Volgens onderzoeksbureau Van Berenschot is employer branding geen snelle marketingtruc zoals sommige bedrijven denken. Maar vraagt het om transparantie, eerlijkheid en vooral; waarmaken wat je belooft. Op deze manier zorg je niet alleen maar voor de ‘invulling van een vacature’, maar vind je gemotiveerde werknemers die ook graag voor langere periode bij je blijven werken. Klinkt interessant? Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet. 

Alleen een hoger salaris werkt niet, maar wat dan wel?

Zoals we eerder al aangaven; alleen een goed salaris en dito benefits zijn niet meer voldoende om nieuwe medewerkers te recruiten én ook binnen te houden. Maar wat dan wel? Intrinsieke motivatie lijkt het antwoord. Wat bedoelen we daarmee? Medewerkers zoeken tegenwoordig steeds meer een job waarbij de motivatie van ‘binnenuit’ komt. Daarbij zijn onderdelen als zingeving, impact, groei en verbinding met het hogere doel van de organisatie de beslissende factor. Dat vraagt van organisaties een andere manier van benaderen, namelijk dat je leert te denken vanuit het perspectief van een medewerker. In deze huidige werknemersmarkt is dat belangrijker dan ooit.

alexis brown Xv7k95vOFA unsplash 1
Met een goede Employer Branding strategie trek je de juiste mensen aan

Employer Branding Strategie

Wil je aan de slag met Employer branding? Dan is een goede strategie belangrijk. Met de 3 hoofdrichtlijnen die we hieronder verder toelichten leg je een goede basis.

1. Wat zijn je waarden en waarmee onderscheid je je? 

Oké, maar wat betekent dat concreet… Nou, in ieder geval dat je weet wat je onderscheidt als organisatie. Welke unieke ervaring bied jij werknemers (Employee Value Proposition). Denk hierbij aan het karakter van je organisatie; ben je maatschappelijk betrokken of juist commercieel? Zit je als organisatie nog in de start-up fase of ben je al een gevestigde naam. Hoe is de bedrijfscultuur? Informeel of juist zakelijk?

Als je dat scherp hebt kun je daar ook een heldere communicatie op toepassen. Op deze manier trek je de juiste mensen aan, namelijk mensen die goed bij je organisatie passen. Want enthousiaste en intrinsiek gemotiveerde werknemers presteren niet alleen beter, maar zijn ook goed voor het imago van je bedrijf. En zeker zo belangrijk; ze blijven graag bij je werken. 

2. Kun je ook waarmaken wat je belooft? 

Zoals we al eerder opmerkten; alleen personeel binnenhalen is niet meer genoeg. Het gaat steeds meer om de hele ervaring (The Employer Journey) die medewerkers bij je hebben. Daarmee bedoelen we van het moment van instroom tot en met het moment van uitstroom. Het is dus belangrijk dat je in iedere fase kunt waarmaken wat je hebt toegezegd. Beloof jij als organisatie goede ontwikkelings- en of opleidingsmogelijkheden of een prettige werkomgeving, maar komt daar in de praktijk niet veel van terecht? Dan loop je de kans dat je in een soort vicieuze cirkel terecht komt.

Nieuw personeel dat binnen de kortste keren weer weg is, en jij kunt vervolgens weer met het hele recruitment traject van vooraf kunt beginnen. En we weten dat nieuwe medewerkers werven en inwerken een kostbaar proces is. Wees daarom eerlijk in wat je te bieden hebt en pas je communicatie (Employee Value Proposition) daarop aan. 

3. Monitoren is belangrijk

In deze nieuwe aanpak is het belangrijk om actief te monitoren hoe je medewerkers de werkomgeving daadwerkelijk beleven (Employee Experience). In hoeverre zijn ze geïnspireerd en gemotiveerd. En in hoeverre krijgen ze daadwerkelijk aangereikt wat ze nodig hebben om ook het beste van zichzelf te laten zien. Oftewel, hoe tevreden zijn zij over de ervaring die je als werkgever levert.  We realiseren ons dat deze manier van benaderen absoluut om een andere manier van denken vraagt. En dat het even wennen zal zijn om meer ‘door de bril’ van je medewerkers naar je organisatie te gaan kijken.

Maar uiteindelijk ga je hierdoor meer grip krijgen op belangrijke processen. Het flauwe ‘meten is weten’ wordt niet voor niets zoveel gebruikt. Als je weet wat de knelpunten zijn of waar je wellicht tekortschiet, weet je ook meteen waar je de oplossing kunt zoeken. En kun je aan de slag!

Wil je in gesprek met TDC Groep hierover?

Mocht je vragen hebben over dit onderwerp dan komen we graag met je in contact. Vraag naar Bart Coopman en samen kijken we graag wat we hierin voor je kunnen betekenen.

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf wekelijks op de hoogte van onze nieuwste blogs!

Bekijk hier onder al onze vacatures!

Meer interessante artikelen

Geplaatst op:
Geplaatst op:
Geplaatst op:

Op de hoogte blijven van de nieuwste vacatures?

Volg ons op social media en blijf op de hoogte!