Ben jij een goede collega?

Geplaatst op:
Geplaatst door: Daan van Dooren

Dit is best een grote en geladen vraag. Want wat houdt het in om een goede collega te zijn? Daar zijn honderden antwoorden op te vinden.
Ik denk dat je met een paar basis principes al een heel eind komt. En als je kritisch naar jezelf durft te kijken, kom je nog verder!

Gewoontes en jouw ‘normale’ gedrag

Gewoontes zijn heel snel aangeleerd. En hoe we ons gedragen op kantoor, werkplaats of thuis word dus heel snel ‘gewoon’.

Iets wat weer erg moeilijk kan zijn, is het beoordelen van je eigen gedrag.
Want we beoordelen onszelf vaak op onze intentie, en anderen op hun acties. Dit was voor mij een openbaring toen ik het voor de eerste keer tegenkwam. Wauw!

Want het kan mijn intentie zijn om grappig te zijn en anderen te laten lachen, maar ik heb mensen vast een keer (of twee) beledigd met mijn ‘humor’ actie, terwijl mijn intentie positief was.

Doe dit om een fijne collega te zijn – De onmisbare ABCD-principes™

Ik wil het graag hebben over enkele onmisbare principes die jou een fijne collega kunnen maken.
Deze zijn in mijn ogen onmisbaar, dus het is wel een subjectief lijstje.

  1. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden: met respect, begrip en vriendelijkheid. Dit is toch eentje waar we het allemaal mee eens kunnen zijn. Hoop ik.
  2. Luister goed, probeer flexibel te zijn en feedback te aanvaarden.
  3. Geef de ander een glimlach, en zie hoe snel iemands attitude versoepelt!
  4. De allerbelangrijkste (vind ik) het verplaatsen in de ander. Hoe is het voor Harry of Barry om een gesprek over gedrag op de werkvloer te hebben? Harry is net terug van vakantie en Barry staat al maandenlang elke dag om 5 uur op. Ook al zijn ze collega’s met dezelfde baan, ze gaan dit gesprek toch ietsje anders beleven. Op dit moment! Timing is altijd de stiekeme killer. Maar dat is weer een onderwerp voor een andere keer.

Je trekt aan wat je uitstraalt

Als je bovenstaande ABCD-principes™ actief beoefent ben je al best heel erg goed bezig!
En daar gaan jouw collega’s maar ook vrienden en familie waardering voor hebben (en hopelijk uitspreken!)

Er zijn nog meer manieren om positieve interacties met je collega’s te hebben die jouw dag ook fijner maken. Want je zet je in voor de mensen om je heen, maar je gaat er zelf ook heel veel aan hebben.
Je trekt namelijk aan wat je uitstraalt. We kennen allemaal vast wel iemand die altijd klaagt en negatief is. En die persoon overkomt ook meer narigheid dan een ander. Hoe zou dat nou komen..?

Doe dit er bij om een super geweldige top collega te zijn!

  1. Help anderen: Iedereen heeft wel eens hulp nodig bij een probleem op het werk. Ook al heb je het druk of vind je het niet altijd leuk, probeer je collega’s te helpen wanneer je kunt. Door elkaar te ondersteunen, creëer je een prettige en samenwerkende werksfeer. Bovendien, als je anderen helpt, zullen zij ook eerder bereid zijn jou te helpen wanneer je het nodig hebt.
  2. Toon respect voor anderen: Respect is de basis van een goede werkrelatie. Benader je collega’s met vriendelijkheid en aandacht. Groet elkaar, maak af en toe een praatje, en bedank je collega’s wanneer ze je hebben geholpen. Behandel iedereen gelijk, of het nu je directe collega, de schoonmaker, of de directeur is. Iedereen verdient evenveel respect.
  3. Maak je werk af :Het is belangrijk om je werk tijdig en (meestal) volledig af te maken. Als je bijna klaar bent met je werkdag maar nog een taak moet afronden, neem dan de tijd om het af te maken, zelfs als dit betekent dat je wat langer blijft. Dit toont je toewijding en verantwoordelijkheid en laat een goede indruk achter bij je collega’s. Dit wil misschien niet altijd lukken, probeer daarom te laten zien dat je zover mogelijk bent gekomen en dat je je best hebt gedaan.
  4. Toon belangstelling: Wees oprecht geïnteresseerd in het leven van je collega’s. Dit helpt je om elkaar beter te leren kennen en kan leiden tot leuke gesprekken. Daarnaast verbetert het de samenwerking omdat je elkaar beter begrijpt. Werken met iemand die je goed kent, is vaak makkelijker en prettiger dan werken met iemand die je nauwelijks kent. Communicatie als soft skill zal je hiermee trainen. Dit is belangrijk voor je professionele ontwikkeling aangezien deze vaak belangrijker worden. Maak je hard voor Soft Skills! | TDC Groep
  5. Wees open: Als er een conflict is op de werkvloer of als iets je dwarszit, praat erover en probeer het op te lossen. Problemen negeren maakt ze vaak alleen maar groter. Probeer rustig en direct te communiceren. Vermijd aannames door vragen te stellen en wees eerlijk over je gevoelens en zorgen.
  6. Geef en ontvang feedback: Een goede relatie met je collega’s maakt het makkelijker om feedback te geven en te ontvangen. Als iets je dwarszit, bespreek het dan op een concrete en praktische manier zodat je collega er iets mee kan. Dit kan moeilijk zijn, maar uiteindelijk draagt het bij aan een betere werksfeer. Sta zelf ook open voor feedback en zie het als een kans om te groeien.
  7. Waardeer en vier successen: Het erkennen en vieren van successen, zowel groot als klein, draagt bij aan een positieve werkcultuur. Collega’s waarderen het enorm wanneer hun inspanningen en prestaties worden erkend. Dit kan variëren van een eenvoudige ‘dank je wel’ tot een gezamenlijke viering van het behalen van een projectmijlpaal. Door successen te vieren, moedig je een gevoel van voldoening en motivatie aan, wat bijdraagt aan de algehele tevredenheid en teamspirit.

Dont’s: Wat je beter kunt vermijden

Naast de fysieke ongemakken zoals een te koude of te warme werkplek, zijn het vooral onze collega’s die ons soms kunnen irriteren. Als je je schuldig maakt aan een van de onderstaande zaken, bedenk dan dat je collega’s zich hier waarschijnlijk ook aan storen. Probeer deze gedragingen te vermijden om een betere werkrelatie te behouden.

  1. Privé telefoongebruik: Gebruik je telefoon niet voor privézaken tijdens werktijd. Vermijd appen, bellen en je social media checken. Dit kan afleidend zijn en een gebrek aan professionaliteit uitstralen.
  2. Roddelen en zeuren: Roddelen over of zeuren tegen collega’s is schadelijk voor de werksfeer. Het creëert een negatieve omgeving en kan leiden tot wantrouwen en conflicten. Probeer in plaats daarvan problemen direct en respectvol aan te kaarten.
  3. Ongepaste kleding: Kleding die te casual of te uitdagend is, kan als ongepast worden gezien op de werkvloer. Kleed je professioneel en passend bij de bedrijfscultuur. Dit helpt om een serieuze en respectvolle werkomgeving te behouden.
  4. Slechte manieren en taalgebruik: Ongepast gedrag zoals schelden, seksistische of racistische opmerkingen maken, is absoluut onacceptabel. Gedraag je altijd op een professionele en respectvolle manier, ongeacht de situatie. Goede manieren en correct taalgebruik dragen bij aan een prettige en respectvolle werksfeer. Zo wordt de sociale veiligheid op de werkvloer bewaard.
  5. Overmatig klagen: Klagen kan een negatieve sfeer op de werkvloer creëren en de moraal van je collega’s ondermijnen. Het is natuurlijk soms nodig om je zorgen of frustraties te uiten, maar voortdurend klagen over kleine problemen kan irritatie veroorzaken en de productiviteit verminderen. Probeer in plaats daarvan constructieve oplossingen te bedenken voor problemen die je tegenkomt. Dit toont dat je proactief bent en een positieve bijdrage wilt leveren aan de werkcultuur.

Hopelijk heb je iets aan deze punters. Als je kritisch naar jezelf durft te kijken en je zet je in voor positieve veranderingen, ga je een heel eind komen!

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf wekelijks op de hoogte van onze nieuwste blogs!

Meer interessante artikelen

Bij TDC Groep draait het niet alleen om werk, processen en systemen…

TDC Groep heeft veel talenten. En daarmee bedoelen we onze mensen!Wie er…

In de huidige samenleving wordt steeds meer aandacht besteed aan het belang…

TDC Bestaat 25 jaar!